My Quote

makan la sepuas puasnyer! as long as u can to be happy ^^”

Friday, September 9, 2011

Kami Bangkang CUKAI 6% diadakan...

tentang isu kad prabayar atau tambah nilai bagi semua rangkaian  telah mengadakan cukai sebanyak 6%..

apa?? cukai??

Cuba jelaskan kenapa tiba tiba cukai ini diadakan?

bagaimana pula bagi pelajar mahupun disekolah  atau di institut pengajian tinggi mengahadapi krisis ini??

Kenapa Perlu meyusahkan Rakyat??
dengan mencari syiling tambahan ..=,=''

Kebiasaanya kami membeli kad prabayar tambahnilai itu dengan nombor bulat..

Ini akan menyusahkan penguna untuk memecahkan wang syiling..
begitu juga dengan agent yang menjual kad tambah nilai ini yang terpaksa mencari syiling  apabila mendapat nilai yang besar daripada pelanggan..

lihat sini

RM5
 RM10
RM10
RM30

Apabila dikenakan cukai??
RM5.30
RM10.60
RM15.90
RM31.80
eeeee, decimal place!! menyusahkan pembeli dan penjual!

Siapa yang mendapat keuntugan disebalik kenaikan cukai ini?
Rakyat?
government?
Syarikat telemunikasi??




Harap pihak berkenaan bertimbang rasa dan pertimbangkan balik isu ini. kerana ini akan menyusahkan rakyat.. kecenderungan kadar jenayah akan meningkat disebabkan isu ini..


-Rakyat Di Dahulukan, Pencapaian Diutamankan-




5 people give me StaR:

Mrs. Farhan said...

Jangan terlalu fikirkan kesusahan. Tapi fikirlah apa yg kita dapat bila future nanti. Kerajaan buat semua tu pasti bersebab.

Bukan mudah Malaysia nak dapat maju seperti skrg. Bukan mudah nak bina putrajaya, klcc dan berbagai lg kemajuan yg kita banggakan.

Kerajaan kita mampu buat tu buat ni sbb cukai. Tanpa cukai, negara kita tak kan maju mcm skrg. Tanpa cukai jugak, student2 yg masuk u x kan dapat duit biasiswa.

salah satu kebaikan yg saya lihat daripada kenaikan cukai ni adalah, budak2 sekolah kurang potensi nak maen handphone.

budak2 u pon xde dah nak bergayut sana sini ngan pakwe makwe. kalau setakat nak kol mak bapak kt kampung, rm5 pon x sampai kan.

Bersyukur dengan apa yg kerajaan bg kat kita selama ni.

"Dan ketika Tuhanmu memaklumkan: 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih'." (Q.s. Ibrahim: 7)

Akhir kata, think positively, because the power of positive thinking is like a car with a powerful engine that can take you to the summit of a mountain.

=)

ruby star said...

Thanx ntuk pendapat awk yang berfikiran +ve,,you are right dear. tapi sy tetap berpegang dengan pendapat saya..

disebabkan negara ini negara demokrasi, tak semestinya kerajaan buat kita kene sokong..

mmg la cukai banyak dibahagikan untuk rakyat,tetapi cara dia mengadakan cukai dengan tiba tiba akan menyusahkan pegedaran samaada pembeli atau penjual.. kerajaan boleh buat cara lain seperti megurangkan jumlah baki yang ada..


Cuba awk tnye pekedai yg jual top up tu.. die sokong x?
die tidak menyokong dengan adanya cukai tidak bermakna die tidak meyokong kerajaan..

kan cukai dah banyak
cukai pintu, cukai pendapatan, saman,cukai jalan (tol) mcm mcm la cukai ada..
kfc dan kedai makan lain lain, ,
xkan la nak bergerak sikit kat malaysia kene cukai..

CiK BuLaT said...

rmai yg xstju psl cukai 2. yela kbykkn yg gne topop 2 pljr2 lg..

Farhan Zukri said...

duit rakyat didahulukan, pencapaian pemimpin/negara kemudian-kemudian..

6%..kalau 10 kali, dah kena rm6..banyak pelaburannye tu..humph

Anonymous said...

gday rubymystar.blogspot.com blogger discovered your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your site http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer backlink international seo backlink service backlinking Take care. Jay