My Quote

makan la sepuas puasnyer! as long as u can to be happy ^^”

Thursday, June 21, 2012

Cara Mendidik Supaya Anak menjadi genius..

Assalamualaikum..

Hari ni saya nak share cara mendidik anak supaya menjadi cedik dan pandai..

 bagi anak jadi genius and good in skill thinking..

1.Makanan
pertama kali titik beratkan tentang soal permakanan.. kalau orang islam yang penting halal.. ok..
biasakan si kecil anda dengan makan buah buahan dan sayur sayur.. budak budak ni susah sikit nak ajar makan sayur.. kena pandai  psycho.. Cara paling bagus kita sendiri suapkan dorang.. lepas suap cakap kat dorang 'mmmmmm sedap kan !^_^'.. budak budak mane tau sedap ke tak bila kita cakap sedap dia pun kata sedap.. 'cedap! cedap! ^_^(sambil menganga mulut nak lagi..)'.. 

2. Persekitaran..
yang ni stage paling penting untuk si kecil mengenal dunia.. 
Pastikan  persekitaran itu akan menjana mindanya untuk berfikir dan bertanya. si kecil yang suka bertanya tu telah menunujukkan perkembangan otak yang  baik kerana dia mula berfikir.. so si ayah dan si ibu pandai pandai la korang menjawab pertanyaan mereka.. Jangan sesekali marah atau rimas bila dia bertanya. biarpun mereka suka bertanya soalan yang sama.. atau soalan yang tak sesuai dengan umur mereka,, creative kan jawapan anda.. ^_^..

3. Latih si kecil untuk berfikir..
Waktu saya kecil ayah saya selalu latih otak saya berfikir.. alat membantu pengajaran berfikir ialah puzzle..
Game puzzle, intelegent game seperti lego,  rubik's cube, gambar gambar, cerita dogeng, dari situ si kecil akan mula berfikir.. main dengan anak teka teki yang meningkatkan  daya pemikiran mereka .. Game yang paling sesuai dan berkesan ialah lego.. sebab lego akan menarik minat si kecil untuk berfikir. sebab budak kecil ni suka berimiginasi... kalau nak beli lego murah and berkuali beli kat company ni.. Bestari pro..
memang berbaloi..

4. Doa
Doa ibu bapa adalah sangat mujarab.. doakan lah anak anak anda setiap hari.. yang paling penting jangan marah anak2 jika mereka sudah sedar mereka silap.. bagi kata kata yang memberansangkan sifat sifat anak seperti puji.. biarpun dorang tak la pandai mane puji je pandai nanti dorang akan berusaha juga,, psycho skit anak. :)




ini sahaja saya share,, kalau ade tips lagi bagus boleh share disini.. ^_^

3 people give me StaR:

Aya Zuki - Master Shaklee | Consultant Quantum Metal said...

nanti dah ada anak boleh cuba ni..hehe

ruby sarip said...

haha

Mira Maisara said...

mira xde anak lagi.. tp ni tips yg baik..hehe :d ruby ruby peace